Toidufirmad koroonakliimas – kas mõned ärid võiksid olla immuunsed?
Californias toimuv loodustoodete mess, mis võõrustab igal aastal enam kui 85 000 külastajat, tühistati hetkel, mil suur osa ettevõtetest oli just oma müügibokse üles seadmas. Paljud idufirmad olid teinud suuri kulutusi, et messil osaleda ning nende jaoks tuli tühistamine väga halva uudisena, signaliseerides suuri rahalisi kaotusi.
Samas pole löök tabanud igaühte. Samal ajal kui suur osa majandusest seisab, on tähelepanu pöördunud taimse toidu pioneeridele ning nende võimalikule osalusele toiduohutuse tulevikus. Kas see võiks olla võimalus, mida keegi meist ei oodanud?
Mitte keegi ei oska ennustada, mis juhtub edasi – millal kriis läbi saab või millal poodide letid taas tualettpaberi rullide all lookas on. Samas on praegu hea aeg mõtisklemiseks. Taimset juustu tootva USA idufirma Grounded Foods asutaja Veronica Fil räägib, millised on ettevõtte tulevikuperspektiivid ning kuidas COVID-19 on tema äri mõjutanud.
Hetk, mil Silicon Valley hulluks läks
Sel hetkel kui Expo West ära jäeti, olin ma Californias Grounded Foodsi jaoks raha kaasamas. Meie lend San Franciscosse oli pooltühi ning kuna mess jäeti ära, siis paljud investorid, kellega me kohtuda plaanisime, tühistasid oma reisid.
Järgnevate päevade jooksul lükkasime edasi aina rohkem kohtumisi. Mõned investorid olid juba oma kontorite uksed sulgenud ning töötasid kodust. See fakt meid ei peatanud ning me kulutasime sadu dollareid, et saata oma toote testreid neile posti teel koju.
Wall Street kukkus päeval, mil jõudsime New Yorki, et ametlikult oma raha kogumine välja kuulutada ning see oli suurim kukkumine pärast 2008. aasta majanduskriisi. See oli korralik šokk. Ma ei muretsenud enda olematu aktsiaportfelli pärast, vaid mõju pärast, mida see võib avaldada investoritele. Milline aeg elamiseks (ja raha küsimiseks)!
Ebakindlus on investorite vaenlane ning seda teades eeldasin, et nad sulgevad oma rahakotirauad ning ootavad, mis toimuma hakkab. Ettevõtete jaoks, mis proovivad parasjagu raha kaasata, on see suur probleem. Spekulatsioonide kütkes võivad firmade asutajad paanikasse sattuda ning meeleheites nõustuda palju väiksema ettevõtte väärtusega. Veel hullem on olukord nende jaoks, kel pole piisavalt raha, et paar järgnevat kuud üle elada ning ilma lisakapitalita on neil oht lihtsalt kõrbeda.
Mu ebakindlus sai hoogu juurde, kui mõned meie kliendid otsustasid oma tellimused ootele panna. See oli kui doominoefekt: mida enam inimesi koju karantiini jäid, seda enam lühendasid restoranid oma lahtiolekuaegu, vähendasid tööjõudu ning tellisid vähem toorainet. Mu idufirmade ringkonna sõbrad seisid silmitsi sarnaste probleemidega ning kartsid, et oodates müügi tõusu saavad nende rahad lihtsalt otsa.
Kas mõned ärid võiksid olla immuunsed?
Siikohal läks asi huvitavaks. Hoolimata keerulisest olukorrast (ning mu regulaarsetest paanikahoogudest), hakkasid suured kliendid korraga me uksele koputama. Eelkõige olid need poeketid, teenindusfrantsiisid ning söögikomplektide pakkujad, kes ootamatult tundsid huvi meie toodete vastu. Samal ajal hakkasid investorid üle kogu maailma ja eriti Aasia ning Vaikse ookeani piirkonnast saatma soove kohtumisteks, et uurida rohkem meie taimsete piimatoodete kohta.
Ma olin tõeliselt üllatunud. Tendents ilmnes kiiresti ja kuigi ma läksin esialgu paanikaga kaasa (nagu ka paljud teised iduettevõtted), sain aru, et need ettevõtted, mis tegutsesid taimses ökosüsteemis, muutusid tugevamateks. Näiteks Josh Tetrick, taimset muna tootva ettevõtte Just Inc. tegevjuht, mainis, et nende toodete vastu olid korraga huvi tundma hakanud Hiina toidutootjad, kes otsisid munale alternatiive oma kohaliku toiduainete tarneahela tugevdamiseks.
Samal ajal investeerisid New Crop Capital ja Dao Foods Hiina liha alternatiive tootvasse idufirmasse nimega Starfield, mis tõestas, et edumeelsed investorid ei ole oma tegevust lõpetanud. Veelgi enam, nad näevad alternatiivse valgu turul suuremat potentsiaali kui kunagi varem.
Avastasime ootamatult, et oleme Grounded Foodsiga õigel ajal õiges kohas: pakume lahendust üha kasvavale nõudlusele taimsete toodete järele, tehes seda keskkonnasõbralikult ja kooskõlas toiduohutuse nõuetega. Väikese idufirmana pole me seotud rahvusvaheliste tarneahelatega ning meie noorus laseb meil endiselt teha kiireid otsuseid.
Samas nõuab käesolev kliima korralikku läbimõtlemist, kuhu oma ressursid suunata. Kõik muutub nii kiiresti ning meil on vaja muudatustega sammu pidada. Me peame arvestama sellega, kuidas globaalsed kaubanduspiirangud mõjutavad tarneahela iga aspekti alates toorainetest kuni pakendamise, transpordi ja logistikani. See võib endaga kaasa tuua nii takistusi kui uusi võimalusi. Lühiajaliselt peame üle vaatama ka müügikanalid ning kuidas sotsiaalne distantseerumine neid mõjutada võiks (näiteks on vähenev klientide arv restoranides endaga kaasa toonud kasvu toidu koju tellimisel).
Muutuste katalüsaator
Me elame huvitaval ajastul, mil surmav pandeemia suunab valitsusi, investoreid, suuri korporatsioone ning isegi tarbijaid alternatiivsete valguallikate poole. See oli juba enne COVID-19 tõusev turg, ent tõenäoliselt need hirmuäratavad ajad vaid kiirendavad tootmisharu kasvu. Kuna piirid on kinni, on hädavajalik uurida ja panustada vastupidavatesse, isemajandavatesse ning kohalikesse toidu tarneahelatesse. Minu viimased sõnad innovatsiooni eesrindel asuvatele taimsetele iduettevõtetele? Ärge laske tormilisel majandusel end tagasi hoida. Just praegu on see aeg, kui teid enim vajame.
Loe artiklit täispikkuses:
https://vegconomist.com/society/food-startups-in-the-climate-of-coronavirus-could-some-businesses-be-immune/